Működés, kezelés, műszaki adatok

Gázrugó működése

Fő alkotórészeit tekintve egy gázcsőből, egy dugattyúrúdból valamint a végződésekből áll. A dugattyúrudat a gázcső végébe épített megvezető-tömítő egység tartja központban. Emellett a belső gázteret a környezettől hermetikusan elkülöníti, valamint alacsony súrlódást biztosít, még szélsőséges körülmények között is.
A gázcső magas nyomású nitrogéngázzal töltött zárt egység. A kitolóerő mértéke a gáztöltés folyamán a töltőnyomással állítható be, a gázrugó szériára jellemző értékek között. A dugattyúrúd csőben levő végére szerelt dugattyún kiképzett rések biztosítják a belső közeg szabad áramlását a dugattyú két oldala között. A rések keresztmetszetének változtatásával a kitolási sebesség befolyásolható. A gázrugó működését a dugattyú kétoldali felületeinek különbsége biztosítja, vagyis a gázrugó az erőt a dugattyúrúd keresztmetszeti felületén fejti ki tengelyirányban.
Ha a bevitt külső erő nagyobb a gázrugó erejénél, a dugattyúszerelvény a csőbe nyomódik, maximálisan a lökethossz mértékéig. A benyomott dugattyúrúd-szakasz térfogatával a belső térfogat lecsökken, minek következtében a belső nyomás es a gázrugó által kifejtett erő némileg növekszik.
A gázcső a nitrogéngáz mellett olajat is tartalmaz, ami a kenés és tömítés hatékonyságának növelése mellett, a dugattyú végállapot közeli mozgási sebességének csillapításáért is felelős. Ebből következőleg a gázrugó beépítése rendszerint dugattyúrúddal lefelé történik.

 

Műszaki adatok

A hagyományos nyomórugóval, tányérrugóval és gumirugóval ellentétben, a gázrugó lapos karakterisztikával rendelkezik a teljes lökethosszon.
Gázrugó erejének megadásakor mindig F1 kitolóerő értékét definiáljuk. F1 kitolóerő névleges értéke +20°C hőmérsékletre vonatkozik. Minden +/- 1°C hőmérsékletváltozás ~0,34% erőváltozást eredményez, a hőmérséklet változásával egyenes arányosságban. (Például egy 500N-os gázrugó tényleges F1 ereje 50°C hőmérsékleten ~10,2%-kal nagyobb lesz, ami ~551N.)
A gázrugók beépítése és működtetése -25°C es +60°C közötti hőmérséklettartományban megengedett.
Megengedett tűrések a gázrugó erejére vonatkozólag a gáztöltés során:

Névleges F1 kitolóerő

-

+

F1 < 70N

-10N

+10N

70N < F1 < 250N

-20N

+20N

250N < F1 < 1000N

-20N

+40N

1000N < F1 < 2000N

-50N

+50N

 

Gázrugó kezelése, megbízhatósága, élettartama

A gázrugó belsejében magas nyomás uralkodik. A működés, a biztonság és az élettartam csökkenésének elkerülése érdekében a dugattyúrudat megrongálni, megkarcolni, lefesteni, agresszív anyagoknak kitenni nem szabad. Nem megengedett továbbá oldalirányú, hajlító igénybevételnek, húzó igénybevételnek, csavaró igénybevételnek, ütésnek, melegedésnek, túlzott szennyvíz ráfröccsenésnek, sós víznek kitenni, ráfesteni, az impresszumot eltávolítani, ömlesztve szállítani, valamint átalakítani, megmunkálni (pl. felnyitni).
A gázrugó minden egyes ki-be mozgatási ciklusa során minimális erőveszteséget szenved. Élettartam szempontjából tehát az a mérvadó, hogy mekkora a megengedett erőveszteség ameddig az alkalmazás működése még elfogadható.
SUSPA belső, normál és szélsőséges körülmények közötti működtetést kombináló, minőségi tesztje szerint 50ezer teljes ciklusra maximálisan 12% erőveszteség jelentkezik. Helyes beépítéssel, valamint kedvező körülmények közti alkalmazással ennek mértéke jóval kevesebb is lehet.